Forum Football Manager 2006 Strona Główna Football Manager 2006
Strona o Football Manager 2006 i nie tylko!!
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Football Manager

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Football Manager 2006 Strona Główna -> Football Manager 2006
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
*And1*
Pomocnik
Pomocnik



Dołączył: 16 Cze 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Racibórz

PostWysłany: Pią 14:05, 16 Cze 2006    Temat postu: Football Manager

Hints and Tips for Football Manager 2006
By Marc Vaughan & Nick Habershon
Polskie tłumaczenie - Profesor (helblindi@vp.pl; ś.p. FMOT)

W trakcie ostatnich kilku karier przywiązałem się cokolwiek do klubu Cambridge City, a jedynym tego powodem jest fakt, że jest to najbliższy mi geograficznie zespół grający w angielskiej Conference South. Dlatego też ten krótki przewodnik oparty jest o moją pierwszą karierę w wersji beta FM2006, a jego celem jest ułatwienie graczom prowadzenia niewielkiego klubu w nowej wersji Football Managera.

Zwyczajowe wyparcie się odpowiedzialności

Jestem w pierwszym rzędzie programistą, a nie pisarzem - z góry przepraszam za błędy w pisowni i składni oraz kiepskie dowcipy zawarte w tym dokumencie. Stworzyłem go podczas gry w wersje beta FM 2006 w drodze do pracy, tak więc chciałbym serdecznie pozdrowić wszystkich podróżnych na trasie z Kings Lynn do Kings Cross, zwłaszcza świadków mych męczarni nad doborem taktyki i składu Very Happy.

Konfiguracja nowej gry

Gdy uruchomisz grę po raz pierwszy, ujrzysz ekran startowy, a naciśnięcie przycisku ‘Create New Game’ [Utwórz nową grę] spowoduje wczytanie bazy danych i przejście do ekranu wyboru ligi. Na tym ekranie dokonasz konfiguracji rozpoczynanej właśnie gry. Jest ona bardzo ważna, gdyż rozgrywka może zająć Ci sześć miesięcy (czasu rzeczywistego), a wybranych przez Ciebie ustawień nie będziesz mógł zmienić.

Aby dodać do gry rozgrywki z danego kraju, zaznacz właściwe okienko na liście krajów po lewej stronie ekranu. Prawy panel wyświetli flagę kraju i informację o liczbie lig (szczebli rozgrywek) symulowanych w jego obrębie. Możesz zmienić ustawienia wybranych rozgrywek, modyfikując liczbę modelowanych lig (im mniejsza, tym szybciej trwać będzie rozgrywka) oraz wybierając - lub nie - dodatkową głębię szczegółów (Extra Detail - [Dodatkowe szczegóły]).

Extra Detail [Dodatkowe szczegóły]

Ten znacznik wskazuje, czy rozgrywki z danego kraju symulowane będą z zachowaniem pełnej głębi. Jeśli zrezygnujesz z tej opcji, rozgrywki przetwarzane będą o wiele szybciej, lecz nie będziesz mógł oglądać skrótów meczów z tych rozgrywek, chyba że poprowadzisz zespół, który będzie w nich uczestniczyć.

W dolnym prawym rogu znajdują się dodatkowej opcje konfiguracji gry - są to Game Start Date [Data startu], Database Size [Rozmiar bazy danych], Load all players from... [Wszyscy piłkarze], Use Real Players [Użyj prawdziwych piłkarzy] oraz Attribute Masking [Ukrywanie atrybutów].

Game Start Date [Data startu]

Jeśli wybierzesz rozgrywki z więcej niż jednego kraju, możesz ustalić, która data rozpoczęcia sezonu będzie zarazem datą początku gry. Pozwala to na zadecydowanie, od którego okresu przygotowawczego powinien rozpocząć swój bieg czas gry, co ma szczególne znaczenie, jeśli wybrałeś ligi z krajów różniących się systemem rozgrywania sezonu.

Database Size [Rozmiar bazy danych]

Ta opcja wyznacza liczbę zawodników wczytanych z bazy danych przy rozpoczęciu gry. Ma to olbrzymie znaczenie dla szybkości Twojej gry. Jeśli jesteś niecierpliwy z natury, z całego serca zalecam wybór małej bazy danych (Small, [Mały]), a o ile nie leży w Twoim charakterze żonglowanie setkami danych statystycznych, odradzałbym wybór ogromnej bazy danych (Huge, [Ogromny]).

Gra po uruchomieniu ocenia możliwości Twojego komputera i domyślnie wybierze najrozsądniejszą jej zdaniem wielkość bazy danych – jeśli nie potrafisz podjąć decyzji, zalecam zaufanie ustawieniom domyślnym.

Load all players from … [Wszyscy piłkarze]

Ta opcja pozwala na wczytanie z bazy danych wszystkich zawodników danej narodowości poprzez wybranie danego kraju z listy. Zaznaczenie kolejnych krajów doda je do już wybranych, odznaczenie kraju już wybranego usunie go z listy.

Bądź ostrożny - ta opcja potrafi poważnie spowolnić grę, więc nie szalej z nią zbytnio.

Use Real Players [Użyj prawdziwych piłkarzy]

Ta opcja określa, czy w grze pojawią się prawdziwi zawodnicy. Jeśli ją wyłączysz, gra wygeneruje świat pełen zupełnie nowych piłkarzy. Uczyni to rozgrywkę znacznie trudniejszą, gdyż nie będziesz znał żadnego z występujących w niej ludzi, ale z drugiej strony bez znajomych nazwisk gra może stracić sporo ze swojego uroku, tak więc decyzję pozostawiam Tobie i Twojemu wyczuciu.

Attribute Masking [Ukrywanie atrybutów]

Opcja ta nazywana jest również "mgłą wojny" i jeśli ją wybierzesz, nie będziesz mógł automatycznie zapoznawać się z wartościami atrybutów piłkarzy. Zawodnicy, których atrybuty zostaną ukryte, wymagać będą przeprowadzenia obserwacji przez scouta albo też w inny sposób (na przykład sprowadzenie do klubu czy też rozegranie meczu z ich zespołem). Jeśli opcja ta zostanie wyłączona, WSZYSTKIE atrybuty piłkarzy będą widoczne przez cały czas trwania gry.

Po skonfigurowaniu ustawień zgodnie ze swymi preferencjami wybierz “Start Game” ([Rozpocznij grę]) z lewego menu, a po krótkiej przerwie znajdziesz się na ekranie dodawania menedżera (Add Manager, [Dodaj menedżera]).

Dodawanie nowego menedżera

Aby dodać menedżera, po prostu wprowadź informacje w oknie w lewym dolnym rogu ekranu i naciśnij ‘Add’ ([Dodaj]). Po dodaniu wszystkich menedżerów, którzy mają być dostępni w grze powinieneś przyjrzeć się swojemu nowemu zespołowi.

Pierwsze dni w nowym klubie

Ocena klubu

Kiedy wybierzesz już swój pierwszy klub, parę przyjaznych wiadomości zapozna Cię z Twoim nowym prezesem. Poznasz dzięki nim główne cechy charakteru prezesa, oraz ważne informacje takie jak wysokość budżetu płac i budżetu transferowego.

W komunikacie od prezesa powinieneś poszukać kluczowych słów, wskazujących na typ jego osobowości. Mniej ambitny i zainteresowany zyskiem prezes zasugeruje konieczność nieprzekraczania budżety, bardziej ambitny prezes skupi się na oczekiwaniach sportowych. Prezes "idealny" nie istnieje, lecz prezesi-biznesmeni z reguły są przyjaźniejsi dla początkującego gracza, o ile nie pozwolisz, by sytuacja finansowa klubu wymknęła się spod kontroli.

Współpracownicy

Po spotkaniu z prezesem i zapoznaniu się z dostępnymi funduszami wypadałoby przywitać się ze współpracownikami, którzy pomagać Ci będą w prowadzeniu zespołu. Kliknij na nazwę klubu pod swoim nazwiskiem na panelu tytułowym. Znajdziesz się w głównym ekranie klubowym, na środku którego ujrzysz listę wszystkich zawodników zatrudnionych w klubie, podczas gdy po lewej stronie znajdują się rozwijane hiperłącza prowadzące do innych ekranów z informacjami o klubie. Kliknij na łącze do ekrany współpracowników, by otworzyć krótką listę fachowców pracujących obecnie z zespołem.

Jeśli chcesz poprowadzić klub ku sukcesom, zalecałbym zatrudnienie co najmniej jednego asystenta i czterech trenerów. W ten sposób Twoi zawodnicy utrzymywać się będą w dobrej kondycji fizycznej i podnosić będą swe umiejętności piłkarskie.

Jeśli wybierzesz opcję “Player Search” [Wyszukiwanie] z menu “Manager” [Menedżer] w menu głównym, a gdy otworzy się ekran wyszukiwania, klikniesz na łącze ‘Staff’ [Sztab szkoleniowy], ujrzysz listę wszystkich szkoleniowców całego świata. Jako niewielki klub nie będziesz miał szczególnie dużego wyboru co do klasy współpracowników, więc zalecałbym skorzystanie z opcji Filter-Customise [Filtr-Dostosuj] w menu głównego ekranu, filtrując z zastosowaniem opcji ‘Employed is No’ [Zatrudniony Jest Nie] i wyborem pozycji, na którą szukasz pracownika. W ten sposób uzyskasz listę bezrobotnych fachowców, którzy być może zgodzą się z Tobą współpracować.

Alternatywnym sposobem wyszukiwania współpracowników jest zamieszczenie ogłoszenia w biurze pośrednictwa pracy. Możesz to uczynić, klikając na menu Manager [Menedżer] w głównym menu i wybierając opcję ‘Jobs’ [Posady]. Przejdziesz do ekranu z listą wszystkich stanowisk, na jakie poszukiwani są w danej chwili pracownicy. W lewej dolnej części menu powinieneś ujrzeć przycisk ‘place advert’ [Umieść ogłoszenie]. Kliknij na nim i wybierz pożądany rodzaj współpracownika, a w biurze pośrednictwa pracy pojawi się stosowny anons.
Przez kolejne kilka tygodni poszukujący pracy fachowcy zapoznawać się będą z Twoim ogłoszeniem, i przy odrobinie szczęścia otrzymasz informację, że kilku z nich postanowiło zgłosić się do Twojego klubu.

Kiedy rozwiążesz już kwestię sztabu szkoleniowego, powinieneś zatrudnić tak dobrego fizjoterapeutę, na jakiego tylko Cię stać. Fizjoterapeuci są ważnymi postaciami w każdym klubie, a w szczególności w małych klubach, dysponujących niewielkim składem, dla których każda kontuzja stanowi poważny problem. Kompetentny fizjoterapeuta zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia urazów podczas trening i pomoże piłkarzom w szybkim powrocie do zdrowia.

W FM2005 fizjoterapeuta automatycznie wiedział, na jak długo dany zawodnik wyłączony będzie z gry. W FM2006 fizjoterapeuci muszą zbadać kontuzjowanego piłkarza i samemu dojść do tego. Kompetentny fizjoterapeuta precyzyjniej oceni powagę kontuzji, natomiast gorsi fachowcy udzielą Ci bardziej ogólnikowych informacji.

Zawodnicy

Następnym krokiem powinna być ocena zawodników pozostających do Twojej dyspozycji i decyzja, którzy z nich zasługują na pozostanie w klubie, a których należy się pozbyć. Klub zastajesz w takim stanie, w jakim pozostawił go Twój poprzednik, więc prawdopodobnie kilku piłkarzy znajdować się będzie na liście transferowej. Starannie przyjrzyj się swoim zawodnikom i sporządź listę tych, którzy Twoim zdaniem grać będą w pierwszym zespole, oraz tych, którzy nie są Ci potrzebni. Dla klubu z angielskiej Conference North/South sugerowałbym nie więcej niż 25 zawodników, a jeśli przekroczysz tę liczbę, wkrótce znajdziesz się w tarapatach finansowych.

Istnieje kilka szybkich sposobów na odnalezienie się w nowym klubie. Wszystkie pozwalają w krótkim czasie uzyskać najważniejsze informacje o zawodnikach, lecz i tak nic nie pobije dokładnego zapoznania się z profilem każdego z piłkarzy, o ile masz na to czas.

Posortuj według wartości - Zakładamy, że wartość zawodnika powinna w miarę odzwierciedlać jego umiejętności. Założenie to zazwyczaj się sprawdza, lecz zawsze zdarzają się osobnicy przeszacowani i niedoszacowani (na przykład, starzejąca się była gwiazda, której po prostu już się nie chce wysilać, albo utalentowany junior, na którego nikt jeszcze nie zwrócił uwagi).

Posortuj według statusu w zespole - Zakładamy, że Twój poprzednik wyznaczył każdemu zawodnikowi rolę, jaką miałby odgrywać w drużynie, a jeśli był w miarę dobrym fachowcem, nie powinien był szczególnie się pomylić. Ta metoda również nieźle się sprawdza, choć jego preferencje nie muszą pokrywać się z Twoimi, o czym nie wolno Ci zapominać, korzystając z tego sposobu.

Wysłuchaj zdania asystenta - Jeśli zdecydujesz się na tę opcję, asystent wybierze najlepszą jego zdaniem jedenastkę w wyznaczonej przez Ciebie formacji.

W Cambridge City zgodziłem się z ocenami mego poprzednika, pozostawiając na liście transferowej zawodników wystawionych przez niego na sprzedaż, choć obniżyłem do zera wysokość żądanej kwoty i poinformowałem delikwentów, że nie mają czego szukać w klubie (ustawiając ich status na “Not Needed” [Niepotrzebny]), zanim poprosiłem sekretarkę o przekazanie ligowym klubom informacji o chęci ich sprzedaży (opcja Offer to clubs [Proponuj klubom] z menu zawodnika)

Offer to Clubs [Proponuj klubom]

Ta opcja jest niezwykle przydatna, przekazując informacje o dostępności zawodnika wszystkim klubom w świecie gry, które mogłyby być nim zainteresowane.
Możesz wykluczyć z tej oferty kluby rywalizujące z Twoim, zaznaczając odpowiednie okienko.
Warto pamiętać, że domyślnie taka oferta nie będzie wysyłana do klubów prowadzonych przez innych graczy, możesz ich wszakże do niej pojedynczo dodać.

Wyszukiwanie odpowiednich zawodników

Kiedy już zrobiłeś wszystko, by pozbyć się niepotrzebnych piłkarzy, pora rozejrzeć się za ich następcami. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że dysponujesz ograniczonym budżetem transferowym (czasami, jak w przypadku Cambridge City, takowy wcale nie istnieje), skorzystaj więc z opcji wyszukiwania zawodników, ustawiając filtr tak, by wyświetlić tylko piłkarzy, na których Cię stać.

Zaczynając pracę w niewielkim klubie najpierw ustawiam filtr tak, by pokazał mi bezrobotnych piłkarzy w macierzystym kraju. Lista ta zazwyczaj okazuje się najbardziej przydatna, gdyż pokazuje piłkarzy poszukujących zatrudnienia i pragnących jak najszybciej zahaczyć się w jakimś klubie.

Tak jak w przypadku trenerów, raczej nie będziesz miał zbyt wielkiego wyboru, lecz jeśli się postarasz, znajdziesz paru młodych zawodników zwolnionych przez kluby z Premiership, które w Twoim zespole i w Twojej lidze staną się gwiazdami. Oczywiście najtrudniej jest określić, jakimi cechami powinien charakteryzować się dobry zawodnik. Poniższa tabela może posłużyć jako ściąga, zawierająca najważniejsze atrybuty dla zawodników na wszystkich podstawowych pozycjach występujących w grze. Ustawienia te można wykorzystywać przy konfigurowaniu opcji filtrowania, jeśli chcesz wyszukać zawodników na określoną pozycję.

Sugerowane ustawienia filtrów
Pozycja/Najważniejsze atrybuty
Bramkarz: Reflexes, Handling, Communication, Jumping [Refleks, Chwytanie, Komunikacja, Skoczność]
Boczny pomocnik: Positioning, Tackling, Pace, Anticipation, Stamina [Ustawianie się, Odbiór, Szybkość, Przewidywanie, Wytrzymałość]
Boczny obrońca: Positioning, Tackling, Pace, Anticipation [Ustawianie się, Odbiór, Szybkość, Przewidywanie]
Środkowy obrońca: Tackling, Jumping, Positioning, Heading, Strength, Marking, Bravery, Teamwork [Odbiór, Skoczność, Ustawianie się, Gra głową, Siła, Krycie, Waleczność, Współpraca]
Skrzydłowy: Pace, Dribbling, Passing, Off the Ball, Creativity, Crossing [Szybkość, Drybling, Podania, Gra bez piłki, Kreatywność, Dośrodkowania]
Ofensywny pomocnik: Passing, Off the Ball, Creativity, Technique, Dribbling [Podania, Gra bez piłki, Kreatywność, Technika, Drybling]
Defensywny pomocnik: Workrate, Jumping, Tackling, Stamina, Positioning [Pracowitość, Skoczność, Odbiór, Wytrzymałość, Positioning]
Szybki napastnik: Pace, Acceleration, Dribbling, Technique, Finishing, Off the Ball [Szybkość, Przyspieszenie, Drybling, Technika, Wykańczanie akcji, Gra bez piłki]
Wysoki napastnik: Jumping, Heading, Strength, Off the Ball [Skoczność, Gra głową, Siła, Gra bez piłki]

Wysokość tych atrybutów, jaką można uznać za wystarczającą, zależy od poziomu rozgrywek, lecz można przyjąć, że dla klubów z Premiership wynosi on (15+), dla klubów z Division One (10+), a dla klubów z Conference (7+). W tym ostatnim przypadku wypada pogodzić się z faktem, że większość piłkarzy nie osiągnie tej wartości dla wszystkich atrybutów, więc od Ciebie zależeć będzie, czy uznasz ich za odpowiednich dla obranej przez Ciebie formacji.

Wyszukiwanie zawodników

Szukając piłkarzy po odpowiednim ustawieniu filtrów, by zawęzić listę potencjalnych kandydatów, zwykle ustawiam podgląd na Players attributes [Atrybuty zawodnika] i sortuję według wysokości poszczególnych atrybutów, co pozwala mi na szybkie zidentyfikowanie najlepszego kandydata.

Skoro już wykorzystałeś filtry wyszukiwania, by znaleźć paru zawodników, trzeba przekonać ich, by dołączyli do Twojego klubu. Jeśli są bezrobotni, należy wynegocjować z nimi warunki kontraktu, lecz jeśli zatrudnieni są w innym klubie, najpierw musisz zadecydować, jaka cena za ich usługi będzie dla Ciebie do zaakceptowania.

Ustalanie ceny zakupu

Jeśli zawodnik jest zatrudniony w jakimś klubie, będziesz musiał wynegocjować kwotę odstępnego – wybierz opcję ‘Make Transfer Bid’ [Złóż ofertę transferową] w lewej dolnej części menu w profilu zawodnika, albo kliknij RPM na jego nazwisku i wybierz tę opcję z rozwijanego menu. Składając ofertę, pamiętaj, że często będziesz musiał zapłacić więcej niż wynosi jego obecna wartość, gdyż jego macierzysty klub nie jest zainteresowany jego sprzedażą i trzeba go do tego "przekonać".

Jeśli nie dysponujesz pokaźnym funduszem transferowym, przyjrzyj się sytuacji macierzystego klubu zawodnika, gdyż w pewnych okolicznościach może się on zgodzić na transfer poniżej kosztów (czasami różnica między jego wartością a kwotą transferu bywa znaczna). Poniżej wymieniłem kilka przykładów takich okoliczności:

- Zawodnik jest wystawiony na sprzedaż
- Zawodnik jest niezadowolony
- Kontrakt zawodnika dobiega końca
- Zawodnik został uznany za niepotrzebnego
- Zawodnik pokłócił się ze swoim menedżerem

Z drugiej strony, istnieją również sygnały ostrzegawcze, które wskazują na konieczność zapłacenia za zawodnika znacznie powyżej jego nominalnej wartości, takie jak:

- Zawodnik odgrywa kluczową rolę w zespole
- Zawodnik podpisał wieloletni kontrakt z klubem
- Zawodnik jest zadowolony z perspektywy pozostania w klubie
- Zawodnik jest utalentowanym, młodym piłkarzem (zazwyczaj są to piłkarze na przykład reprezentacji U-21)

Kiedy złożysz już kilka ofert, wznów rozgrywkę przyciskiem ‘Continue Game’ [Kontynuuj grę] (lewa górna część górnego panelu gry). Gra przetworzy kilka dni i zatrzyma się, by wyświetlić wynik rozegranych spotkań, albo gdy otrzymasz odpowiedź na którąś z ofert.

Negocjowanie kontraktu

Podczas negocjacji kontraktowych powinieneś pamiętać o roli, jaką przeznaczasz w zespole nowemu zawodnikowi. Nie przepłacaj za niepewnych piłkarzy, chyba że pracujesz w klubie, w którym jedyny problem z pieniędzmi polega na braku przestrzeni magazynowej. W małych klubach, szczególnie w klubach półamatorskich, powinieneś starać się nie przekraczać budżetu i zatrudniać młodszych zawodników, gotowych grać dla Ciebie za pensje mieszczące się w klubowej strukturze płac.

W moim przypadku nie przestrzegałem tej zasady i rozsadziłem budżet płac, co skończyło się informacją od zarządu o braku zgody na kolejne transfery, dopóki nie zredukuję wydatków na wynagrodzenia do przyzwoitego poziomu (to jeden z uroków prowadzenia małego klubu).

Aby zapełnić pozostałe luki w zespole, przyjrzałem się moim "szarakom" (szarym zawodnikom), czy któryś z nich nie nadawałby się do roli zapchajdziury w sytuacji kryzysowej. Ostatecznie zaoferowałem kontrakty obrońcy i napastnikowi, którzy przynajmniej od strony fizycznej prezentowali się zadowalająco. Obaj juniorzy szybko przystali na moje warunki i chociaż wątpiłem, czy kiedykolwiek zostaną gwiazdami, nie musiałem już obawiać się kontuzji.

Kupowanie zawodników z dużych klubów - ostrzeżenie

Kupując piłkarzy z wielkich, zawodowych klubów, musisz pamiętać, że trenują oni pod opieką najlepszych fachowców, w pełnym wymiarze czasu. Dlatego też jeśli zgodzą się przejść do Twojego klubiku i podjąć treningi po godzinach pracy, musisz liczyć się z niewielkim spadkiem ich umiejętności. Ważne, aby mieć to na uwadze przy składaniu oferty, gdyż w przeciwnym razie możesz słono przepłacić za zawodnika, który okaże się niewiele lepszy od piłkarzy, którymi już dysponujesz.


Materiały z innego foro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adson43
Administrator Forum
Administrator Forum



Dołączył: 14 Cze 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piekary Śląskie

PostWysłany: Pon 13:10, 24 Lip 2006    Temat postu:

Ależ się napisał oooooooooooo aż dym poleciał!!!!!!
Ale się przyda!! Nie??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Football Manager 2006 Strona Główna -> Football Manager 2006 Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin